Bra hotell väcker känslor och skapar minnen - om färg, ljus och rumslighet.

Hotellen säljer känsloupplevelser och hotellgästen vill uppleva trivsel och sympatisera med varumärket.

När jag studerade hotell och skrev en masteruppsats 2015 om hotelldesign vid Stockholms universitet så halkade jag snabbt in på varumärken och vad varumärket betyder för ett företag som ett hotell. En hel del skulle jag säga.

Om vi vänder på perspektivet och frågar oss vad kunden egentligen vill uppleva, så blir hotellgästerna allt mer kräsna. Gästen vill ha den bästa möjliga upplevelsen. Men vilken upplevelse då? 

Många hotell kan leverera ett bra läge, en skön säng, god frukost, wifi och bra grundläggande kriterier. Men alla hotell ger inte en lika trevlig upplevelse.

Färger väcker känslor och kan skapa många positiva synnergier. Det emotionella välbefinnandet bidrar till att man får en fin upplevelse och vill komma tillbaka. 

Väl genomtänkta interiörer bidrar till ett starkt varumärke.

Därför uppmanar jag de hotell som behöver renovera lokalerna: anlita en firma som kan jobba med färg, ljus och rumslighet i kombination. Det kan göra stor skillnad. 

Bilden tog jag på Copper Hill Mountain Lodge i Åre för ett antal år sen. Nu 2024 är de mörka färgerna här på riktigt. Det gäller dock att hitta en fin balans. Hör av dig om du vill boka ett kostnadsfritt möte och diskutera lösningar för ert hotell!

Foto: Pernilla Ström